Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Černý pátek / foto: shutterstock

Black Friday po česku = BLAF ???

Nákupní horečka, kterou po americkém vzoru využívají i čeští obchodníci. Zdali jde opravdu o výrazné slevy, nebo jen o nalákání kupujících a nekalý obchod, posuďte sami.

Před týdnem na nás ze všech stran útočily černožluté cedule s nápisem Black Friday a slevami dosahujících horentních výšin. Tento "svátek" se nám tento rok snaží importovat Američané, podobně jako třeba Valentýna. Někteří podlehli lákavé nabídce a provětrali svoji peněženku s dobrým pocitem, kolik peněz ušetřili, pro jiné to byl impuls k odstartování vánočního nákupního šílenství. Bylo by pěkné věřit, že obchodníci opravdu poskytnou slevu z běžné ceny, provedené výzkumy ale poukazují spíše na vykutálenost českých obchodníků a habaďůru na kupující. Zde je několik bodů, které shrnují, jakými způsoby se nás obchodníci snaží "oblafnout".

Místo tradiční jednodenní akce prodloužení na víkend, ba dokonce na celý týden!

Black Friday podle je amerických měřítek pouze jednodenní akcí, která se koná vždy na konci listopadu, den po dnu díkuvzdání a považuje se za začátek předvánoční nákupní horečky. Termín vznikl ve Filadelfii pro popis velkého dopravního zmatku, který tam tradičně po dni díkuvzdání následoval. Že na jeden den obchodníci zlevní zboží o desítky procent, by se pochopit ještě dalo, ale jaký má pak tradiční akce smysl a přínos pro obchodníky, pokud je zlevněné zboží nabízeno celý týden? To už stojí za zamyšlení.

Staré zboží ze skladu

Průzkumy uvádí, že čeští obchodníci často využívají výprodeje na Černý pátek, jen aby se zbavili neatraktivního zboží, které jim zbylo na skladech a o které není už mezi spotřebiteli takový zájem.Zkouší natlačit na trh například zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní výrobek. Pro nákupčí bývá matoucí leták, který sice láká na zlevněné zboží, často je na něm ale miniaturním písmem napsáno, jakých výrobků se inzerovaná cena týká a na jaké se nevztahuje.

Čáry máry s původními cenami před slevou

Opět jde o vykutálenost obchodníků, kteří před takovým typem akce uměle vyženou ceny tak, aby opravdu dodrželi

slíbených 80% z "původní" ceny. Pro inspiraci uvádíme několik konkrétních příkladů letošní akce u nejznámějších prodejců.

Pokud jste se nechali zlákat na aku vrtačku BlackDecker na Mall.cz, okouzlila vás sleva 45% v rámci Black Friday. Aktuální cena vrtačky byla uváděna 2650 Kč, původní cena 4899 Kč. Jestliže byste ten samý výrobek kupovali před měsícem, sleva by byla pouze 2% - byla zlevněná z 2799 Kč na 2749 Kč. Jak je to možné? Jednoduše: Na začátku akce 19.11. Mall.cz najednou navýšil cenu z 2799 Kč na 4899 Kč.

U Alza.cz lze najít podobný případ. Cena koloběžky Urbanstar Uscooter byla 17.11. navýšena cena ze 7500 Kč na 9999 Kč, což je krásných a lákavých 37%. 

Celkem bylo nalezeno 291 produktů, u kterých došlo k navýšení původní ceny. Nejvíce ji upravovalo CZC.cz - 212 případů, dále Mall.cz - 63 případů a nejméně Alza.cz - 16 případů.

Co z toho vyplývá?

Asi to, že význam slova blafovat, která je vysvětlováno jako snaha někoho oklamat, zmást, dokonale sedí na zkratku Black Friday po česku - tedy BLAF.

Anketa

Black Friday po česku = BLAF ???

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!