Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
úvodní fotka / foto: https://www.cyklovybava.cz/

Jak správně seřídit brzdy na kole

Pokud jste spíše rekreační m cyklistou, budou se vám hodit rady, jak správně seřídit brzdy na kole. Při tom se zaměříme na současný nejvyužívanější typ brzd, které nesou označení V-brake.

Funkční brzdy jsou na jízdním kole základ. Je více než jasné, že kdo to s cyklistikou myslí vážně, ten má jednotlivé postupy v malíku, nebo vyhledá profesionální péči.

Začněte důkladným promazáním

 

To první bez čeho se zcela určitě neobejdete, je důkladné promazání celého brzdného systému. Co musíte konkrétně promazat? Jsou to bovdeny a lanka, stejně jako jednotlivá hliníková kolínka. Jako olej lze použít v podstatě kterýkoliv z univerzálních, kterých je aktuálně na našem trhu více než dost.

 

Během samotného promazávání je určitě dobré zaměřit se také na to, zda celý brzdný systém nemá jakékoliv poškození a zda je vše v pořádku. Pokud poškození najdete, je třeba zakoupit náhradní díl a opravit. Pokud je vše v pořádku, můžete pokračovat ve správném seřizování brzd.

Zkontrolujte polohy špalků

Pokud vám přijde, že vaše brzdy nefungují tak, jak by fungovat měly, může být jedním z problémů to, že špalky brzd nejsou v ideální pozici vůči ráfkům. Pokud nevíte, jakou správnou polohu zvolit, pamatujte na to, že špalky by měly být vždy a za všech okolností rovnoběžně s jednotlivými ráfky. Jedině tak máte jistotu skutečně maximální možné funkčnosti.

U tohoto kroku pamatujte také na to, že vlivem původní špatné polohy mohou být špalky opotřebovány nerovnoměrně. To znamená, že jedna část je sjetá více, než druhá. V takovém případě jsou možné dva postupy. Buď koupíte zcela nové špalky a původní nahradíte, nebo ty stávající jednoduše obrousíte hrubým kovovým pilníkem tak, aby byla jejich plocha po celé délce stejná.

Zaměřte se i na vzdálenost od ráfku

I toto je důležité, jelikož čím větší vzdálenost, tím větší problém při brzdění. I zde existují dvě cesty, jak si s daným problémem poradit. Pokud špalky stále fungují dobře, tedy tak jak fungovat mají, můžete si poradit distanční podložkou, pomocí které vzdálenost jednoduše upravíte. Pokud máte obavy, že by už celou sezonu nevydržely, je lepší koupit nové a ihned je vyměnit. A to z důvodu, že byste se tomuto kroku stejně nevyhnuli a tak je dobré realizovat ho nyní, když už jste se do seřízení brzd pustili naplno.

Nastavení chodu brzdových pák

I toto je klíčový moment celého seřízení brzd. Je třeba nastavit nejenom to, aby páka brzd fungovala jak má, ale u některých modelů lze nastavit také to, jak blízko má být řidítkům. Kromě toho, že dané nastavení provedete na základě úpravy délky jednotlivých lanek je třeba říci, že dále je možné celý mechanismus doladit skutečně i jemněji, a to pomocí šroubu, který najdete na brzdové páce. Díky tomu můžete jemně upravit právě natažení jednotlivých lanek, díky čemuž máte jistotu, že brzdy budou nejenom fungovat, jak mají, ale budete mít i jistotu toho, že bude jejich funkčnost vyhovovat i vám. Někdo má raději kratší krok, jiný naopak delší.

Vše vyzkoušejte

Celý postup je u konce. Nyní doporučujeme vše ještě jednou zkontrolovat, a pokud se vše jeví, že je v naprostém pořádku, můžete kolo vyzkoušet. Přirozeně nejprve opatrně, kdy vyzkoušíte, zda brzdy fungují tak, jak mají. Potom už můžete vyzkoušet i brzdění z vyšších rychlostí. Pokud je vše v pořádku, proběhlo seřízení brzdového systému tak, jak mělo.

Vše lze zvládnout svépomocí

Jak je patrné, seřízení brzd není zase až tak složitý postup a tak je možné říci, že ho zvládnete i sami, svépomocí. Postačí k tomu klasické nářadí. Veškeré náhradní díly na kolo přirozeně není problém koupit v jakékoliv prodejně cyklistických potřeb. Nejenom v té kamenné, ale také v té internetové. Ceny jsou dnes poměrně příznivé, a tak ani případné oprava nebo výměna rozhodně nevyjde na nijak závratné peníze.

K tomuto článku není otevřena diskuze