Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Hrající si děti / foto: shutterstock

Povinná školka - nesmyslný diktát pro děti, rodiče i pedagogy

Chceme snad odtrhnout dítě z tradiční rodiny, v níž chtějí rodiče trávit s dětmi co nejvíc času, a vytvořit stádo?

Nová pravidla platná od září

Děti, které následující rok nastoupí do první třídy, mají nově od letošního září povinnost navštěvovat pravidelně školku, prý proto, aby se řádně nachystaly na následnou školní docházku.

Podle zákona mají rodiče na výběr pouze ze dvou možností - buď jejich dítě bude pravidelně docházet do školky minimálně na čtyři hodiny denně pět dní v týdnu, nebo bude zařazeno do domácího vzdělávání, které mají řádně zajistit rodiče. Kontrolovat, zda rodiče plní svoji vzdělávací a výchovnou povinnost, mají spádové školky, kam se musí dítě jednou za čtvrt roku dostavit a učitelky dle jednodenního pozorování posoudí, zda je předškolní příprava z rukou rodičů v pořádku, případně doporučí zařazení dítěte do pravidelné docházky, pokud tomu tak není.

Názor z praxe

Problémů, který tento nově zavedený zákon přináší, není málo. Pohovořili jsme o nich s paní Jitkou, učitelkou v mateřské školce, která působí v praxi již 35 let a má již za sebou mnohá opatření a změny, které byly zavedeny.

"Osobně si myslím, že nám takové nařízení hází klacky pod nohy. Máme snahu a doporučujeme rodičům, aby se svými dětmi trávili co nejvíce času, rodinný život je pro dětský vývoj ten nejlepší. Mnozí rodiče si rádi nechají některý den v týdnu děti doma, pokud jsou třeba maminky na mateřské dovolené, nebo pracují na směny. Často také využívají různých prodloužených víkendů nebo pobytů u prarodičů."

To už ale nadále nepůjde, protože ředitel veřejné školky bude moci dítě buď přijmout na kompletní docházku, anebo mu nechá možnost individuálního vzdělávání.

Pokud by měly učitelky v mateřských školách nový zákon striktně dodržovat, u předškolních dětí by bylo potřeba potomka omluvit s několikadenním předstihem písemnou formou, pokud by chtěl jet například na rodinnou rekreaci v jiném termínu, než jsou stanoveny oficiální prázdniny.

Nedomyšlená pravidla

Zákon má ale i další nejasnosti, hlavně neurčuje, podle jakých kritérií posuzovat děti začleněné do domácího vzdělávání.

"Na jednu stranu chápeme stížnosti učitelů na prvním stupni, že dítě, které je školkou nedotčené a nemá ani odpovídající vzdělávání doma, má velké problémy se začleněním se do kolektivu, často mu chybí základní sociální návyky, neumí ani držet tužku, stříhat nůžkami, nepozná barvy.

Jak ale máme posoudit dítko, které v rámci domácího vzdělávání navštíví školku jednou za čtvrt roku na jeden den?"

Paní učitelka se obává oprávněně - z jednoho "přezkoušení" pedagog těžko pozná, jestli se dítě rozvíjí, nebo co už umí. Pětileté dítě se v novém prostředí bude chovat jinak, může být nervózní, stydět se, takže výsledek takové diagnostiky může být nepřesný.

Na závěr zkušená pedagožka dodává: "Za svoje působení ve školství jsem zažila už mnoho změn a opatření, ale toto nařízení mi připadá nedomyšlené a omezující jak rodiče, tak děti."

Povinná školka - nesmyslný diktát pro děti, rodiče i pedagogy

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!