Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: www.PAL-V.com

Štíhlé auto se umí vznést do oblak

Aerodynamický hybrid auta a motocyklu dokáže během několika minut rozbalit vrtule a vzlétnout.

Létající auta jsou snem mnoha fandů rychlého cestování. Dosud se objevovala pouze na filmových plátnech, nicméně nyní se zdá, že by se mohla konečně objevit i na skutečných silnicích. Odstartoval totiž prodej holandského vozidla Pal-V, s nímž se můžete prohánět jak po silnicích, tak i ve vzduchu. Tedy pokud máte zrovna volných 395 tisíc dolarů.

magazin.cz

 

Dvojí vrtule

Ačkoliv Pal-V dokáže jezdit i létat, pořád se úplně nejedná o létací auto podle klasických představ filmařů, kdy se v jednu chvíli proháníte po silnici a v momentě se stisknutím knoflíku vznesete do oblak jako Fantomas. Pal-V lze spíše popsat jako dva stroje v jednom. Ve složeném stavu to je tříkolový futuristicky vyhlížející automobil s aerodynamickými tvary. Po vysunutí zadních křídel a dvou vrtulí se z něj stane lehká helikoptéra bez možnosti vertikálního vzletu.

magazin.cz

 

Rozložení Pal-V do letuschopné polohy není náročné a zabere zhruba deset minut času. Nemožnost vertikálního letu ovšem nutí pilota najít si pro vzlet alespoň 160 metrů dlouhou dráhu. Podobně to platí i pro přistání, ačkoliv zde postačí dráha dlouhá 30 metrů. Gyrokoptéra, jak stroj nazývají tvůrci, je navržena pro lety s nízkou nadmořskou výškou do čtyř tisíc stop (1,2 km). Stroj má dva rotory – na střeše a v zadní části. Na rozdíl od klasické helikoptéry využívá jako hlavní hnací sílu zadní rotor, vrtule se otáčejí pomaleji a stroj nedokáže viset ve vzduchu na místě.

magazin.cz

 

Motocykl s kokpitem

V silniční poloze se Pal-V ovládá jako kombinace motocyklu a závodního auta. Kabina určená pro dva pasažéry se v zatáčkách naklání jako motorka, nicméně řídí se pomocí volantu, na němž jsou rozmístěny všechny ovládací prvky. Po silnici se Pal-V pohybuje svižně maximální rychlostí 180 km/h se zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 8 sekund.

magazin.cz

 

Pod kapotou šlape čtyřválcový benzínový motor s výkonem 230 koní. Je společný pro pohon kol i pro roztáčení rotorů. Nádrž pojme 120 litrů paliva, přičemž by toto množství mělo vystačit na dolet kolem 350 km, v případě pohybu pouze po silnici se dojezd pohybuje kolem hranice 1200 km. Pal-V je vyroben z moderních materiálů, především z uhlíkových vláken, titanu a hliníku. Použité materiály umožnily stlačení hmotnosti na pouhých 680 kg.

magazin.cz

 

Pal-V je možné koupit v obchodě s luxusním zbožím Hammecher Schlemmer a za cenu v přepočtu kolem 8 miliónů korun si jej pořídí asi jen opravdu zapálení fandové létání. K jeho řízení je nutné vlastnit jak klasický řidičský průkaz, tak i licenci pro pilotování sportovních letadel. Kromě toho je nutné získat povolení k provozu podle pravidel dané země. Podle výrobce Pal-V splňuje všechna mezinárodní kritéria a neměl by tak být problém povolení kdekoliv získat.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!