Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Letadlo Stratolaunch / foto: shutterstock

K čemu se bude používat nové největší letadlo na světě?

Znamená letoun Stratolaunch revoluci v cestování ve vysoké nadmořské výšce?

Na první pohled připomíná futuristickou vesmírnou obludu, kterou bychom si spojili s béčkovými sci-fi filmy z 90. let, ve skutečnosti se však jedná o největší letadlo, jaké kdy bylo vytvořeno. Jeho cílem bude vynášení raket vážících až 250 tun do 10 kilometrové letové výšky nad mořem. Jak dopadl testovací let tohoto kolosálního monstra?

Prémiový let

Celá akce proběhla v sobotu 13. dubna 2019 v Mojavské poušti asi hodinu po východu slunce a jejím cílem bylo otestovat výkon a řízení letadla. Stratolaunch vzlétl z testovacího letiště Mojave Air and Space Port a přistál na něm po 150 minutách, v průběhu kterých dosáhl výšky 17 000 stop, což odpovídá vzdálenosti 5,2 kilometrů, a byl schopný vyvinout rychlost 304 kilometrů v hodině. „Systémy v letadle šlapaly jako hodinky,“ sdělil novinářům později na tiskové konferenci zkušební pilot Evan Thomas, který byl očividně s premiérovým letem Stratolaunchu nadmíru spokojen.


Technické parametry

Letoun se dvěma trupy vzhledově připomínající vznášející se katamarán má rozpětí křídel širší než fotbalové hřiště, konkrétně 117 metrů. Je vybaven šesti leteckými motory Pratt & Whitney a podvozkem s 28 koly. Jak motory, tak kola byly použity z třech dodaných Boeingů 747, které společnosti Stratolaunch dodala spolupracující firma Scaled Composites. Vzdušný obr váží 226 tun a jde o největší zkonstruované letadlo z hlediska rozpětí křídel. Nutno podotknout, že jeho délku 73 metrů některá letadla překonávají, přesto však je k jeho uskladnění potřeba hangár o rozloze 9 300 metrů čtverečních.

Využití letadla Stratolaunch

Letoun byl sestaven s cílem vynášet na oběžnou dráhu rakety a satelity, čemuž je uzpůsobena také jeho maximální vzletová hmotnost 590 tun. Do karet mu hraje hlavně možnost vzlétnout z více startovacích drah, než je tomu u stávajících raketových startů. Počet kosmodromů, odkud tyto rakety mohou vzlétávat, je totiž značně omezen a dlouhé jsou i plánované čekací lhůty. Stratolaunch lze navíc oproti raketám využít i opakovaně, čímž se mnohonásobně snižují náklady na jeden start. Letoun je momentálně ve stavu, kdy čeká na certifikaci Federální letecké správy, kterou potřebuje ke své plánované činnosti. Otázkou je, nakolik budou podobné plány úspěšné. Spojené státy se tímto vážně zabývaly už desítky let zpět, stejně jako Sovětský svaz. Ten dokonce zkonstruoval tehdy největší letadlo na světě – Antonov 225 Mrija, který nosil na hřbetě raketoplán Buran. Mrija, aktuálně sloužící Ukrajině, také nad novým americkým letadlem stále mírně vede, co se maximálního nákladu týče.

K čemu bude sloužit nové největší letadlo na světě?

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!