Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Auta budou brzy létat vzduchem

Fantomas už nebude jedním z mála lidí, kterým se podaří vzlétnout se svým autem. Brzy možná budeme létat všichni.

Hned dvě firmy zabývající se vývojem létajícího auta nedávno představily své prototypy, přičemž každý funguje na jiném principu. Americká společnost Terrafugia představila dvoumístné auto se sklápěcími křídly a tryskovým pohonem, zatímco holandský výrobce PAL-V spoléhá na rotor a gyroskopickou stabilizaci.

 

magazin.cz

 

Transition

Okřídlené vozidlo Transition (lze přeložit jako přechod, změnu stavu) z dílny massachusettské společnosti Terrafugia má dvě sedadla, čtyři kola a křídla, která lze složit do transportní polohy a řídit vozidlo jako běžné auto. Minulý měsíc se pilotům podařil zkušební let ve výšce půl kilometru, který trval osm minut, a podle vyjádření firmy se blíží doba sériové výroby.

 

Zhruba stovka nadšenců už dokonce složila na nákup Transition deset tisíc dolarů jako zálohu a lze předpokládat, že se po představení na newyorkské auto výstavě objednávky jen pohrnou. Nicméně záplavu létajících aut na silnicích čekat nemůžeme, neboť konečná cena vozidla se odhaduje na 279 tisíc dolarů.

 

magazin.cz

 

Pokud se přeci jenom pro nákup Transition rozhodnete, připravte se na zhruba dvacetihodinový pilotní kurz. Jako automobil dosáhne vůz na silnici rychlosti až 110 km/h a ve vzduchu letí rychlostí až 185 km/h. Do nádrže Transition se tankuje běžně dostupné palivo, přičemž spotřeba v letu dosahuje 19 litrů za hodinu a na vozovce necelých sedm litrů na sto kilometrů.

 

Pal-V

Létající vozidlo Pal-V využívá odlišný princip letu a na první pohled vypadá jako lehká helikoptéra. Kabina je rovněž dvoumístná, avšak piloti sedí za sebou. Stejně jako Transition potřebuje i Pal-V vzletovou dráhu přibližně o délce sto padesáti metrů. Nefunguje tedy jako klasický vrtulník, k udržení ve vzduchu využívá gyroskop a hlavní pohon přichází z rotoru umístěného za vozidlem.

 

magazin.cz

 

Na silnici se Pal-V řídí částečně jako motocykl a částečně jako závodní auto. V zatáčkách se naklání a je schopno dosáhnout rychlosti až 180 km/h. Jakmile se rozhodnete vzlétnout, musíte zastavit, vrtule se automaticky přesunou do letové polohy, správně se nastaví zadní rotor a do deseti minut byste měli být schopni odstartovat.

 

magazin.cz

 

Podle autorů vyhovuje Pal-V všem mezinárodním standardům a normám pro provoz na silnici i ve vzduchu. „Úspěšné testy našeho vozidla dokazují,“ tvrdí zástupci firmy, „že je nejenom možné létající auto sestrojit, ale také je možné udělat to podle všech platných mezinárodních pravidel pro létání a řízení.“

Diskuze k článku:

Captcha

Počet příspěvků v diskusi: 1