Ilustrační foto / foto: Shutterstock

Dávný dopad meteoritu v Austrálii změnil tvář Země. Tvrdí to nová studie

Pád meteoritu před více než 300 miliony let na území dnešní Austrálie zapříčinil rozsáhlé změny na zemském povrchu a zanechal ohromnou oblast dopadu, která patří k největším na světě.

Experti rozsáhlou zónu dopadu meteoritu odhalili na severovýchodě státu Jižní Austrálie. Je větší než 200 kilometrů, což prý představuje třetí největší takové území na světě, a způsobil ji náraz planetky, jež měla víc než deset kilometrů v průměru. Na Zem dopadla ještě před vymřením dinosaurů a mohla prý být součástí roje meteoritů, jejichž pád zapříčinil masivní vymírání tehdy existujících druhů. Podle expertů tak mohly například zmizet útesy s prapůvodními korály.

Prach a skleníkové plyny uvolněné z kráteru, seismický otřes a počáteční ohnivá koule by velké části země spálily na popel,“ uvedl Andrew Glikson, spoluautor článku v odborném časopise Tectonophysics působící na Australské národní univerzitě. Aby potvrdili, že jde o oblast dopadu, Glikson s kolegy analyzovali zrna křemene, která byla vyzdvižena v Jižní Austrálii z míst hluboko pod zemským povrchem. Výzkum začal v roce 2010 a experti nedávno identifikovali i samotný kráter.

Celý článek si přečtěte ZDE.

Diskuze k článku:

V diskuzi není dosud žádný příspěvek. Napiš ten první!